Ko se odpoveš nečemu dobremu, lahko najdeš nekaj boljšega

Vir 1: Instagram profil Tropeaka
Vir 1: Instagram profil Tropeaka

 Ključni razlog za izbiro 10-tedenskega ''sladkornega posta'' je bila notranja motivacija, da, v zameno izogibanju sladkorju, dosežem boljšo fizično in psihično pripravljenost in počutje. Blog je zato namenjen vsem, ki si želijo dodatno motivacijo za izvajanje svojega 'eksperimenta' oz. spreminjanja lastnega prehranjevanja na boljše in skrbi za zdravje.

Vir 2: osebni arhiv
Prehrana predstavlja velik in pomemben del mojega življenja kot posamezniku, ki se ukvarja s športom polprofesionalno. Veliko raziskav sem že prebrala o tem, da ima glukoza pomembno vlogo v našem telesu, ključno pa je, v kakšni obliki jo zaužijemo (Flora in Polenic, 2013). V preteklosti sem se že več krat poskušala izogniti sladki hrani, vendar so to bila zelo kratkotrajna obdobja in sem se vedno vrnila v prvotno prehranjevanje. Moja prehrana ne temelji na veliki količini sladkorja, prej obratno. Vendar sem vedno imela željo najti alternative kupljenemu sladkorju, saj ga ne potrebujemo v taki obliki in v tolikšni meri, kot nam ga trgovci ponujajo.

Na spreminjanje mojega vedenja so zelo vplivali zunanji dejavniki. Predvsem družina je bila tista, ki se je najlažje prilagodila mojemu izzivu. Postopoma so se tudi drugi ljudje v moji okolici (soigralke)  prilagodili in mi s svojim vedenjem niso oteževali izziva. Družinski člani niso več kupovali sladkarij, pomagali so mi pri pripravi domačih sladic, prav tako soigralke niso več prinašale sladkih prigrizkov na treninge. Tako kot je okolica v veliki meri vplivala name, menim, da sem tudi sama zelo vplivala nanjo.

Med zunanje dejavnike, poleg družine in odbojkarske ekipe kot referenčne skupine, uvrščam tudi posamezne referente oz. oziroma posameznike, ki so s svojo informacijsko močjo vplivali name. To so predvsem strokovnjaki za prehrano in nutricionisti, ki sem jim začela slediti na socialnih omrežjih. Name so predvsem vplivali kot zunanji motivatorji, ker na svojih profilih delijo informacije o prehrani, vplivu hrane na telesno pripravljenost športnikov in regeneracijo telesa. Zunanjo motivacijo sem prav tako iskala v različnih virtualnih skupinah na Facebooku. Moje učenje o sprejemanju novega vedenja je potekalo tudi posredno, saj sem si ogledala številne YouTube posnetke, kjer posamezniki delijo svoje izkušnje s podobnimi izzivi. 

 Sladka hrana predstavlja vir energije našemu telesu, zato jo uvrščamo med biološke potrebe na dno Maslowe piramide. Iskanje bolj zdravih alternativ je potekalo z neposrednim učenjem, saj sem se skozi prve tri tedne izziva naučila, da je nujno potrebna tedenska predpriprava obrokov. Sladice in sladki izdelki, ki so bili vsakdanji objekti in so predstavljali profano potrošnjo, so s sprejemanjem novega vedenja postali sakralni objekti. Za pripravo domačih sladkih obrokov sem porabila več časa, kot če bi jih le kupila. A vedela sem iz česa so narejeni in kakšen vpliv imajo na moje zdravje, zato sem jih posledično tudi bolj cenila in uživala v njih.

                                                                            

         Vir 3: osebni arhiv
                                                                            
Največjo oviro pri izvajanju izziva so mi predstavljale marketinške aktivnosti trgovcev in ponudnikov sladkih produktov. Predvsem oglasi so bili tisti, ki sem si jih v prvih tednih skušala selektivno izogibati. Namensko sem se želela izogniti situacijam, kjer bi bila v skušnjavi, zato sem selektivno izpostavljenost prakticirala tudi v trgovinskih centri, pred pekarnami, slaščičarnami in bari, kjer je bila hrana mamljivo ponujana v vitrinah in na izložbenih policah.

Vir 4: www.ferrero.com
Izredno povečanje oglasov za sladke produkte sem zaznala v času prazničnega meseca decembra. Če se je v prvih tednih moja zaznavna opreznost pri spletnih oglasih in oglasnih panojih zmanjšala, ker moje misli niso bile več tako usmerjene in povezane na sladke produkte, sej je ta v zadnjih tednih bistveno povečala. Trgovski ponudniki znajo izkoriščati decembrski menjalni ritual dobrin za promocijo čokolad, bonbonier, piškotov, peciva itd. Ti oglasi so imeli negativen vpliv pri mojem vztrajanju in sprejemanju novega vedenja, vendar sem kljub temu izziv uspešno izvedla in nisem posegla po kupljenih sladkih izdelkih.  

 Moj izziv je bil sestavljen iz številnih odločitvenih procesov. Sprva je potekalo prepoznavanje problema in prepoznavanje potrebe po iskanje alternativ kupljenimi izdelkom. V zadnjih tednih pa sem se tudi osredotočila na iskanje informacij o ponudnikih in znamkah izdelkov, ki ne vsebujejo rafiniranega sladkorja. Z načrtnim iskanjem in priklicem znamk iz spomina, sem prišla do produktov trgovca Spar, ki jih ponujajo v liniji izdelkov Štartaj Slovenija (Instant Mulc, sadni namaz Ms. Jam in La Popsi sladoled). Po ponakupni evalvaciji sem kot zadovoljen potrošnik spodbudila tudi preostale družinske člane k njihovem nakupu. 

Vir 5: www.startajslo.si

Ta 10-tedenski izziv je bila dobra priložnost, da neprekinjeno spremljam proces učenja in resnično ponotranjim novo vedenje, kar mi v preteklosti ni uspelo. V prihodnosti bom skušala v čim večji meri nadaljevati s spremenjenim prehranjevanjem in se popolnoma odpovedati kupljeni sladki hrani v zameno za kakšno domačo sladico. 


Vir 6: Instagram profil Tropeaka




VIRI

Flora, S.R., Polenick, (2013). C.A. Effects of Sugar Consumption on Human Behavior and Performance. Psychol Rec 63, 513–524.

Golob Podnar, U.  Predavanja pri predmetu Vedenje porabnikov (2020/21)

Verk, N. Vaje pri predmetu Vedenje porabnikov (2020/21)






 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Comments

Post a Comment